Monthly Archives: Novembre 2008

Art Nouveau & Alphonse Mucha


Ahir vaig anar al Caixafòrum de Barcelona, al peu de la muntanya de Montjuïc, a l’antiga fàbrica tèxtil d’estil modernista, Casaramona, per veure l’exposició d’Alphonse Mucha. És la primera vegada que una exposició d’aquest gran artista visita el nostre país.
Segurament molts ja hem vist dibuixos i pintures d’en Mucha en les etiquetes de la xocolata Amatller de Barcelona o en les de Moët Chandon però mai no les hem relacionades amb aquesta gran obra que pren la dona com a eix central i l’embelleix en les seves creacions. Les quatre estacions, els quatre moments del dia, les quatre belles arts, les flors, cartells publicitaris, cartells d’obres de teatre, disseny de botigues són algunes de les seves obres. En Mucha ens ha deixat un amplíssim llegat artístic impregnat d’Art Nouveau, de bon gust, refinament i modernitat, pel meu gust espectacular. Molt recomanable.
Podeu visitar l’exposició fins el 4 de gener.

El beneficis de fer Pilates



l mètode Pilates és un sistema únic d’exercicis d’estiraments i

Avui he anat a classe de Pilates i, com cada dia que hi vaig, n’he sortit contenta i amb una sensació d’estar més en forma. Els exercicis realitzats m’aporten elasticitat i alhora em tonifiquen els músculs i relaxen la meva ment…mmmmmhhh, i jo em sento d’allò més bé. A continuació adjunto quatre notes sobre el com, el quan i el perquè del mètode Pilates.

El mètode Pilates és un sistema únic d’exercicis d’estiraments i enfortiment desenvolupat per Joseph Pilates.

Joseph Pilates va néixer a Alemanya l’any 1880. Estava obsessionat per la debilitat muscular i les múltiples malalties que va patir durant la infància i, per això, va consagrar gran part de la seva vida a la creació d’un mètode que permetés treure el màxim rendiment de l’organisme amb el mínim estrès o dany possible.

Empresonat durant la Primera Guerra Mundial, va aprofitar l’avinentesa per ensenyar el seu mètode als companys de reclusió, els quals van aconseguir superar la primera epidèmia mortal de grip de 1918 sense cap problema. Va ser durant aquesta època quan va desenvolupar el gros del seu mètode i va crear gran part de les màquines en les quals s’inspiren els aparells actuals, únics i originals. La manca de recursos el va portar a utilitzar els elements que tenia a mà, com cordes, barres i politges.

Com es fa?

El mètode compta amb més de 500 exercicis (realitzats tant a terra com amb els seus aparells) que, majoritàriament, es realitzen en posició inclinada, asseguts, de genolls o tombats, per evitar lesions o pressions en músculs i articulacions. Els moviments del mètode estan basats en sis principis bàsics: concentració, control, centralització, fluïdesa de moviment, precisió i respiració.

Per a la realització dels exercicis és fonamental mantenir un bona postura corporal i controlar la respiració. Tot està pensat i ha de fer-se de forma controlada.

El mètode treballa especialment amb els abdominals, la base de l’esquena i els glutis com a únics punts de suport, amb l’objectiu d’enfortir el centre de gravetat de l’organisme, el que Pilates denomina “powerhouse” (centre o casa del poder), que es troba a la zona abdominal i lumbar. En enfortir aquesta zona, es pot protegir la columna, es millora l’estabilitat del cos, s’aconsegueix un control abdominal més gran i es potencia la respiració en dinamitzar el diafragma toràcic.

Beneficis del mètode

Amb el mètode Pilates no s’obté tan sols una millora física general i un control més gran de les extremitats i articulacions, sinó també la prevenció de trastorns tals com la incontinència urinària ja que es treballa intensament la zona del sòl pelvià.

També s’han evidenciat beneficis en els casos d’osteoporosi, en estimular la formació de massa òssia i reduir el risc de fractures, i en la rehabilitació de persones com a conseqüència d’un accident o del desgast de l’aparell locomotor.

Aquest mètode també desenvolupa en els qui el practiquen aptituds com l’atenció i la disciplina. A més, s’aconsegueix un domini total de la motricitat i un coneixement més gran del propi cos, el que augmenta l’autoestima i reforça la capacitat de concentració i control de l’individu.

Qui pot practicar-lo?

El mètode Pilates pot ser practicat per tothom: joves, adults, persones que practiquen qualsevol esport i també els qui porten una vida més sedentària.

És també recomanable per a persones que es troben en procés de rehabilitació o que han patit una lesió. De fet, molts fisioterapeutes apliquen aquesta tècnica, combinant-la amb d’altres, per tractar els seus pacients.

La filosofia Pilates ha guanyat cada vegada més adeptes i és compartida no tan sols per professionals de la dansa i de l’esport, sinó també per molts fisioterapeutes i entrenadors personals que han introduït els seus conceptes en la rehabilitació.

Pilates tracta de fer-nos més forts de cos i de ment.

Així, doncs, t’invito a fruir dels innombrables beneficis que ofereix aquesta tècnica de tonificació ment-cos, revitalitzant el teu estat físic a través del moviment, i la teva ment, a través del pensament conscient; una combinació que es tradueix en un dels grans fonaments del mètode Pilates: la revitalització de l’esperit, un factor crucial en el manteniment de la salut, tant mental com corporal.

Per més informació:

“El método Pilates”, Brooke Siler. Ed. Oniro.

“La promesa de Pilates”, Alycea Ungaro. Ed. H. Blume.

En Josep Pla

Fa dos dies que he començat a llegir la biografia de Josep Pla esperonada per la lectura d’alguns passatges del “Quadern Gris”.
Vaig començar a llegir el Quadern Gris perquè és un llibre que em va caure a les mans de manera fortuïta i jo, seguint els capricis de la sort, no vaig desestimar l’oportunitat que aquesta em brindava. De fet el llegeixo molt lentament ja que faig coïncidir els fragments del dietari amb el dia en curs que marca el calendari.
Aquesta lectura reposada em permet assaborir amb intensitat el mots deliciosos que en Pla va deixar fluir per la tinta de la seva ploma. Les paraules del Josep Pla descriuen amb una minuciositat i una extrema sensibilitat tots aquests paisatges quotidians que ell va sentir i veure; ens dibuixa la natura i els anars i venirs de la gent que ell observa amb tant de deliri, ens retrata una època i un entorn a través d’una de les proses més belles que he pogut degustar fins el moment…
Així doncs estic submergida en la lectura de la vida d’un home, l’obra del qual m’està arribant a tots els racons del meu cos, posseïda per les vivències d’un brillant escriptor que m’està fascinant d’allò més.

Nou blog de Nutrició i Alimentació


Acabo d’inaugurar un nou blog.
http://masternutricioalimentacio.blogspot.com/
Es tracta d’un blog realitzat per mi de contingut científico-tècnic que pretén ser una eina de consulta útil.
Gaudiu-lo.

Observar i escriure

Fa molts dies que no dedico unes paraules al meu blog. El facebook m’ha començat a prendre el temps que dedicava a contar les dolçors del dia a dia, les observacions que faig mentre em passejo per la ciutat o estic asseguda en una cafeteria prenent tranquil·lament un cafetó. Vull reprendre aquesta, fantàstica activitat de mirar, reflexionar i escriure ja que suposa per a mi, un enriquiment personal i intel·lectual important. Així doncs deixaré a banda determinades dinàmiques virtuals i em centraré en el meu racó d’escriptura.
Que tingueu un gran dia ple d’històries emocionants!